Homilías/Homilies

Sample Homily

Return to Home Page


Quinto Domingo de Cuaresma
Ciclo C
Lecturas:   1) Isaías 43, 16-21   2) Filipenses 3, 8-14   3) Juan 8, 1-11


En el Evangelio vemos que Jesús se encontraba en el Templo y acudía mucha gente a Él.  Se presentaron los Fariseos con una mujer que habían sorprendido en adulterio diciéndole que la Ley de Moisés manda apedrear a las adúlteras.  Y entonces le dijeron, "tú, ¿qué dices?”  Le preguntaban esto para comprometerlo y poder acusarlo.  Si decía que debían apedrearla, entonces mostraría que no era misericordioso.  Si decía que no debían hacerlo, estaría hablando contra la Ley de Moisés.  Este Evangelio nos muestra la tendencia que tenemos los seres humanos de perdonarnos a nosotros mismos lo que nos costaría perdonar a los demás.  También juzgamos y condenamos con demasiada facilidad. 


Al escuchar este Evangelio, puede salir nuestra intransigencia haciendo que nos pongamos en contra de la mujer pecadora.  Hay que recapacitar seriamente antes de juzgar o condenar, pensando que también nosotros somos pecadores.  Quizás no hayamos cometido el pecado de adulterio, pero debemos recordar que los mandamientos son diez.  Juzguémonos, analizando nuestra vida, para ver si estamos pecando contra los otros mandamientos.  El Evangelio nos enseña que esos mismos Fariseos, que llevaron a la mujer hasta Cristo para condenarla, eran también pecadores.  El problema estaba en la intransigencia.  Ellos podían pecar pero no podían perdonar a otro pecador.  Esto nos enseña la diferencia entre Jesús y los Fariseos.  El Señor la perdonó y, con bondad, le dijo, “Tampoco yo te condeno.  Anda, y en adelante no peques más”.  Y de esta manera Jesús enseño a los acusadores que Dios es el único que puede juzgar. 

   

Aunque Jesús perdonó a esta pecadora, no vayamos a pensar que disculpa el pecado.  Lo que demuestra es que perdona al pecador, pero con la misma condición que impuso a la mujer adúltera, que trate de no pecar más.  El Señor sabe que el pecado de esta mujer ha sido grave.  No busca circunstancias que puedan atenuar la falta cometida.  Simplemente nos enseña que Dios concede a todo pecador un tiempo para que demuestre que está dolido y arrepentido. 
   

   ¡Que diferente sería nuestro mundo si tratáramos de ser personas más caritativas, imitando a Cristo, comprendiendo, perdonando y tendiendo la mano al pecador arrepentido!  Esto no significa que estamos admitiendo como bueno lo que es malo.  El pecado será siempre malo y, por lo tanto, inaceptable para el cristiano.  La frase del Papa Juan Pablo II es la que debemos recordar y gravar en nuestra mente y en nuestro corazón.  Él nos dice: “Seamos intransigentes con el pecado, pero comprensivos con el pecador”. 
   

En la Segunda Lectura, hemos escuchado a San Pablo decirles a los Filipenses que, para él, lo único importante era haber conocido a Cristo.  También les dice que por Cristo perdió todo pero que no le importaba porque sabía que todo lo de este mundo es basura.  Para él, lo único que tenía importancia era seguir a Cristo y estar con Él  


Al escuchar estas lecturas, debemos preguntarnos, ¿pienso yo, como lo hacia San Pablo, respeto a Cristo?  ¿Me estoy transformando en una persona más tolerante y más honesta?  ¿Siento que tengo más entereza, a pesar de las dificultades, para seguir a Cristo?   



Fifth Sunday of Lent
Cycle C


Readings:  1) Isaiah 43:16-21   2) Philippians 3:8-14   3) John 8:1-11


In the Gospel Reading, we see that Jesus was in the Temple and many people had gathered around him.  The Pharisees brought a woman who had been caught in adultery to him and said that the Law of Moses mandated her stoning.  And they said, “And you, what do you say?”  They asked this to put Jesus in a bind so that they could accuse him of wrongdoing.  If he said that they should stone her, then he would not show that he was merciful.  If he said that they should not stone her, he would be speaking against the Law of Moses.  This Gospel Reading describes the penchant that we human beings have for pardoning ourselves for doing things for which we would not pardon others.  It also shows that we judge and condemn too easily.

        When we hear this Gospel Reading, our hard-heartedness can come into play making us pre-judge the sinful woman.  We should seriously think, before we try to judge or condemn others, that we are also sinners.  Maybe we have not committed the sin of adultery but there are also those other nine commandments.  Let us judge ourselves, analyzing our own lives, to see if we are also guilty of sin.  The Gospel Reading tells us that those same Pharisees, those who had taken the woman to Christ so that he could condemn her, were also sinners.  The problem was their hard-heartedness.  They believed that they could sin but they would not pardon another sinner.  This shows us the difference between Jesus and the Pharisees.  The Lord pardoned the woman and, with kindness, said to her, “Neither do I condemn you.  Go, and in the future, sin no more.”  In this way, Jesus showed her accusers that God is the only one who can judge.

   
        Even though Jesus pardoned this sinner, we should not think that he is trying to lessen the gravity of the sin.  What it shows is that he pardons the sinner, but under the same conditions that he placed on the adulterous woman, that he or she should try not to sin again.  The Lord knew that the sin that this woman committed was grave.  He did not try to look for reasons to say that it was not a sinful action.  He simply explains that God gives all sinners time to show their remorse and their repentance. 
       
        How different the world would be if we tried to be more charitable, as Christ was, understanding, pardoning and holding out our hand to the repentant sinner!  This does not mean that we should see what is bad as good.  Sin is always bad and, therefore, unacceptable for Christians.  We should remember the words of Pope John Paul II and engrave them in our minds and in our hearts.  He tells us, “Let us be inflexible when it comes to sin, but understanding with the sinner.” 


        In the Second Reading, we heard Saint Paul tell the Philippians that for him the only important thing is having known Christ.  He also says that because of Christ, he lost everything but that this did not matter because he knew that everything that this world offers is trash.  For him, the only thing that counts is following Christ and being with him. 

   
        When we hear these readings, we should ask ourselves
, do I think about Christ in the same way that Saint Paul did?  Am I being transformed into a more tolerant and more honest person?  Do I feel that I have the integrity, in spite of all the difficulties, to follow Christ?